الگوهای طاسی زنانه

الگوهای طاسی زنانه که باید شناخته شوند

الگوهای طاسی زنانه نوعی ریزش مو هستند. در این شرایط مو معمولاً نازک‌تر می‌شود و حجم آن نیز کم خواهد شد. خانم‌ها می‌توانند با چند روش ریزش موی خود را درمان کنند.

الگوهای طاسی زنانه متفاوت هستند و دلایل گوناگونی نیز دارند. اگرچه برای درمان آن نیز اقدامات خاصی وجود ندارد. البته در صورت مراجعه به متخصص پوست احتمالاً به‌سرعت بتوانید این مشکل را درمان کنید.

الگوهای طاسی زنانه

الگوهای طاسی زنانه زمانی اتفاق می‌افتند که خانم‌ها ریزش شدید مو می‌گیرند. معمولاً هر روز بین 50 تا 100 تار مو می‌ریزند. اما زمانی که ریزش مو اتفاق می‌افتد و هیچ مو جدیدی رشد نمی‌کند، الگوی طاسی زنانه ایجاد می‌شود. علاوه بر این مو بشدت نازک خواهد شد و بعد از مدتی حجم خود را از دست می‌دهد.

رابطه بین الگوهای طاسی زنانه و ژنتیک

ژنتیک مهم‌ترین دلیل در گسترش طاسی زنانه محسوب می‌شود. برخی از خانم‌ها طاسی را از والدین خود به ارث می‌برند. با افزایش سن نیز این الگوی طاسی زنانه بین خانم‌ها رایج‌تر می‌شود.

الگوهای طاسی زنانه
الگوهای طاسی زنانه

دلایل ایجاد الگوهای طاسی زنانه

الگوهای طاسی زنانه دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایلی که سبب ایجاد این مشکل می‌شود، هورمونی به نام آندروژن است. این هورمون تأثیر بسیار زیادی بر طاسی زنانه دارد. دلایل دیگری نیز برای طاسی زنانه وجود دارد.

بیماری خودایمنی

این بیماری نوعی بیماری است که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. در نتیجه آن نیز ریزش مو ایجاد می‌شود.

مصرف دارو

مصرف بسیاری از داروها به‌خصوص داروهایی برای درمان سرطان از علت‌های دیگر ریزش مو هستند. اگرچه در صورتی که مصرف دارو قطع شود، رشد مو مجدداً آغاز می‌شود.

بیماری

ریزش مو معمولاً بعد از بیماری‌هایی مانند تب بالا، عفونت شدید یا جراحی شدت می‌گیرد.

درمان الگوهای طاسی زنانه

نوع درمان الگوهای طاسی زنانه بشدت ریزش بستگی دارد. این درمان‌ها معمولاً ریزش موها را در آینده قطع می‌کنند. همچنین امکان دارد که توسط این درمان‌ها رشد موها مجدداً آغاز شود. اما گاهی اوقات برای قطع ریزش مو باید اقدامات اساسی دیگری انجام شود.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل نوعی دارو موضعی برای درمان ریزش مو در خانم‌ها و آقایان است. این دارو هر روز به کف سر مالیده می‌شود. ماینوکسیدیل هم می‌تواند ریزش مو را قطع کند و هم رشد مو را نیز بیشتر خواهد کرد. بهتر است این دارو بین 6 ماه تا یک سال مصرف شود. البته ماینوکسیدیل عوارض جانبی مانند خارش، قرمزی و خشکی نیز دارد.

اسپیرونولاکتون

یکی از رایج‌ترین داروها برای درمان الگوهای طاسی زنانه اسپیرونولاکتون است. این دارو تولید کلاژن را قطع می‌کند و سبب رشد مجدد مو نیز می‌شود. اسپیرونولاکتون عوارض مختلفی مانند خشکی دهان، حالت تهوع و سرگیجه نیز دارد. زنان باردار نباید این محصول را مصرف کنند. زیرا ممکن است جنین به اختلالات مادرزادی دچار شود.

لیزر درمانی

برخی از افراد برای درمان ریزش مو از لیزر درمانی در منزل استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که نوردرمانی به‌وسیله لیزر سطح پایین می‌تواند رشد مو را در خانم‌ها تقویت کند. اگرچه برای تعیین اثربخشی این نوع درمان باید تحقیقات دیگری انجام شود.

کاشت مو

کاشت مو فقط می‌تواند برخی از قسمت‌های مو را تحت تأثیر قرار دهد. در این روش معمولاً پزشک قسمتی از مو که رشد خوبی را دارد، برمی‌دارد. سپس آن را به قسمتی که هیچ مویی در آن وجود ندارد، انتقال می‌دهد. این روش معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. برای اینکه فرد درد را حس نکند، از بی‌حسی موضعی نیز استفاده می‌شود.

جلوگیری از الگوهای طاسی زنانه

همان‌طور که در بالا بیان شده است، الگوهای طاسی زنانه معمولاً ژنتیکی هستند. در نتیجه معمولاً قابل پیشگیری نیستند. اگرچه خانم‌ها می‌توانند با انجام اقداماتی موی خود را سالم و بدون آسیب نگه دارند.

  • رژیم غذایی مناسب سرشار از پروتئین، ویتامین‌های ضروری و آهن
  • محافظت از مو به‌وسیله کلاه
  • برس نکردن موی خیس
لطفا صفحه اینستاگرام دکتر مسعود سمیعی را دنبال نمایید. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.