لیزر در دوران بارداری

لیزر در دوران بارداری

لیزر در دوران بارداری، اگر باردار هستید و قصد انجام این کار را دارید برایتان بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید. مطالعات نشان می‌دهد که بهتر است در دوران بارداری از لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده نکنید.

عوارض جانبی لیزر

نه تنها لیزر بلکه اپیلاسیون و هر روش دیگری نیز می‌تواند عوارض جانبی جزئی در بر داشته باشد.

رایج‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • تحریکات پوستی
  • تغییر رنگدانه‌ها
  • قرمزی و سوزش
  • تورم و درد
  • حساسیت پوستی

لیزر می‌تواند باعث تحریک موقتی پوست شود. همچنین ممکن است در ناحیه تحت درمان تورم و قرمزی کمی مشاهده کنید.
متخصص پوست شما ممکن است قبل از لیزر از بی‌حسی موضعی استفاده کند تا این اثرات به حداقل برسد.
تحریکات پوستی مثل قرمز شدن و تورم، باید تا چند ساعت پس از انجام این روش به پایان برسد. از یک بسته یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید. اگر علائمی فراتر از تحریک جزئی دارید یا اگر عوارض جانبی بدتر شود، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

دوران بارداری و لیزر موهای زائد
دوران بارداری و لیزر موهای زائد

فعالیت هورمون‌های بدن در زمان بارداری

هورمون‌های بارداری نه‌تنها در جایی که موها به‌طور ناگهانی جوانه می‌زنند تأثیر می‌گذارد؛ بلکه چرخه رشد موهای شما را تغییر می‌دهند. موهای سر و بدن شما به‌صورت فعال رشد می‌کنند، این مرحله از رشد، آناژن نام دارد. هنگامی که موها به‌طور کامل رشد کرد، وارد حالت استراحت به نام تلوژن می‌شود، و پس از آن از بین می‌رود.

هورمون‌های بارداری مرحلۀ از بین رفتن موها را به تأخیر می‌اندازند، به همین دلیل موهای زائد در این دوران به شکل ضخیم‌تر و کامل‌تر مشاهده می‌شود. حدود سه تا شش ماه پس از به دنیا آمدن کودک، هورمون‌های شما به حالت عادی و طبیعی خودشان باز می‌گردد و موهای اضافی از بین می‌رود.

به این ریزش ناگهانی مو تلوژن افلوویم گفته می‌شود. رشد موهای ناشی از استروژن در هنگام بارداری بیشتر می‌شود و بهتر است شما به جای دفع موهای زائد

از طریق لیزر از روش‌های دیگری مثل اپیلاسیون و انواع کرم‌های موبر استفاده کنید.

دلایل صبر کردن تا پس از زایمان

اگرچه لیزر موهای زائد عموما یک روش ایمن محسوب می‌شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولا به زنان توصیه می‌کنند که از این روش در دوران بارداری خودداری کنند؛ زیرا هیچ مطالعه‌ای انجام نشده است تا اثبات شود که برای مادران و نوزادان بی‌خطر است.

زنان باردار بهتر است با احتیاط بیشتری نسبت به این موضوع برخورد کنند. یکی از شایع‌ترین تغییراتی که می‌تواند در دوران بارداری برای شما رخ دهد، تیرگی پوست است، این وضعیت هایپرپیگمانتاسیون نام دارد. به گفته پزشکان، لیزر مو هنگامی موثر است که بین رنگ پوست و رنگ موهای شما تضاد وجود داشته باشد.

Hair Removal During Pregnancy
Hair Removal During Pregnancy

اگر فشار خون بالا و بارداری باعث شده است تا پوست ناحیه مورد نظر شما به رنگ موهای شما نزدیک‌تر شود، ممکن است نتیجه لیزر منفی باشد. علاوه بر این، بارداری چرخه رشد طبیعی مو را مختل می‌کند. رفع برخی از موهای زائد خود به خود پس از دوران بارداری انجام می‌شود.

بارداری باعث افزایش خون‌رسانی در بدن می‌شود. همچنین پوست روی شکم و سینه شما کشیده می‌شود و انجام آن در حالی که پوست شما در این حالت حساس قرار دارد ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

تاثیر لیزر بر بارداری

اگر می‌خواهید باردار شوید، قبل از شروع درمان‌های لیزر موهای زائد، با پزشک خود مشورت کنید. برای اکثر افراد درمان کاهش رشد مو ممکن است چندین ماه طول بکشد؛ این امکان وجود دارد در زمانی که تحت درمان با لیزر هستید، از بارداری خود مطلع نباشید و این امر خطراتی را برای شما در پیش داشته باشد.

هیچ مطالعه ای در مورد ارزیابی ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود ندارد. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی در مورد اثر روی جنین، از انجام این روش در دوران بارداری خودداری می‌کنند.

به‌طور کلی، این روش از بین بردن موها برای زنان در حین بارداری انجام نمی‌شود، دلایل مختلفی برای انجام ندادن لیزر در دوران بارداری وجود دارد. 

برای دریافت نوبت از آقای دکتر مسعود سمیعی با شماره‌ی 02126247569 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده‌ی نمونه کارها و مطالب آموزشی زیبایی، صفحه‌ی اینستاگرام دکتر سمیعی را دنبال کنید.