طاسی مردان

الگوهای طاسی مردانه که رایج هستند

الگوهای طاسی مردانه رایج هستند که باید شناخته شوند. رایج‌ترین نوع ریزش مو در مردان محسوب می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر از 50 درصد از مردان بالای 50 سال تا حد زیادی تحت تأثیر الگوی طاسی مردانه قرار می‌گیرند.

الگوهای طاسی مردانه رایج‌ترین نوع ریزش مو در مردان محسوب می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر از 50 درصد از مردان بالای 50 سال تا حد زیادی تحت تأثیر الگوی طاسی مردانه قرار می‌گیرند.

چه عواملی سبب ایجاد الگوهای طاسی مردانه می‌شوند؟

یکی از دلایل ایجاد الگوهای طاسی مردانه ژنتیک یا داشتن سابقه فامیلی در طاسی است. مطالعات نشان می‌دهند که طاسی مردانه با هورمون‌های مردانه در ارتباط هستند. در مردانی که از الگو طاسی رنج می‌برند، رشد مو ضعیف می‌شود. همچنین تارهای مو شکننده‌تر و کوتاه‌تر خواهند شد. در نتیجه رشد مو به پایان می‌رسد و هیچ موی جدید در آن محل رشد نمی‌کند.

الگوهای طاسی مردانه
الگوهای طاسی مردانه

چه افرادی در خطر ابتلا به الگوهای طاسی مردانه هستند؟

 الگوهای طاسی مردانه ممکن است که از سنین نوجوانی آغاز شود. اما در جوانان این الگوها رایج‌تر هستند. همچنین افزایش سن تأثیر بسیار زیادی بر آنها دارد. ژنتیک نقش مهمی در الگو طاسی مردانه دارد. مردانی که اقوام آنها سابقه ابتلا به الگوی طاسی مردانه دارند، بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند. به‌خصوص زمانی که اقوام مادری آنها به این مشکل دچار شوند، میزان ابتلا به آن بالاتر می‌رود.

نشانه‌های الگوهای طاسی مردانه

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های طاسی مردانه ریزش شدید مو است. همچنین اگر موهای قسمت شقیقه یا فرق سر شروع به ریزش کند، احتمال الگوهای طاسی مردانه وجود دارد. برخی از افراد الگویی به شکل M را تجربه می‌کنند. در برخی از آنها نیز مو از وسط سر به سمت عقب شروع به ریزش می‌کند. بعد از مدتی نیز مو به‌طور کامل می‌ریزد.

نشانه‌های الگوهای طاسی مردانه
نشانه‌های الگوهای طاسی مردانه

روش‌هایی به‌منظور پوشاندن و درمان الگوهای طاسی مردانه

بسیاری از مردان که به الگوهای طاسی مردانه دچار شده‌اند، از شرایط خود راضی نیستند. در نتیجه ترجیح می‌دهند که با دنبال‌کردن اقداماتی نقص خود را بپوشانند و حتی‌الامکان آن را درمان کنند.

مرتب کردن موها

بسیاری از مردان الگوهای طاسی خود را به‌وسیله مرتب کردن مو پنهان می‌کنند. این افراد از آرایشگر خود می‌خواهند که موهای آنان را به‌گونه‌ای کوتاه کند که طاسی موی آنان مشخص نشود.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل نوعی درمان موضعی است که برای کف سر استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل سرعت ریزش مو را کم می‌کند و فولیکول‌های مو را برای رشد موهای جدید تقویت خواهد کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است ماینوکسیدیل به‌مدت 4 ماه تا یک سال استفاده شود. در صورتی که مصرف دارو قطع شود، ریزش مو مجدداً آغاز خواهد شد.

استفاده از کلاه‌گیس

کلاه‌گیس‌ها می‌توانند طاسی را بخوبی بپوشانند. این کلاه‌گیس‌ها انواع مختلف و رنگ‌های گوناگونی دارند. بهتر است مردان کلاه‌گیسی را انتخاب کنند که به رنگ و مدل موی اصلی آنها نزدیک‌تر باشد.

کاشت مو

کاشت مو یکی از گران‌قیمت‌ترین روش‌ها برای مقابله با ریزش مو محسوب می‌شود. در این روش موهایی که رشد خوبی دارند، از روی پوست سر برداشته می‌شوند. سپس این موها به قسمت‌های کم مو یا بدون مو منتقل خواهند شد. این روش عوارض جانبی مانند زخم شدن یا عفونت دارد. از مزیت‌های کاشت مو می‌توان به دائمی بودن و طبیعی بودن آن اشاره کرد.

مشورت با پزشک

الگوهای طاسی مردانه تغییرات بزرگی را ایجاد می‌کنند و معمولاً پذیرفتن این مشکل برای بسیاری از آقایان سخت است. به همین دلیل برخی مردان نه‌تنها دچار افسردگی می‌شوند، بلکه اعتمادبه‌نفس خود را نیز از دست می‌دهند. در این شرایط بهتر است این افراد با فرد متخصصی مشورت کنند.

استرس ذهن
استرس ذهن

جلوگیری از الگوهای طاسی مردانه

هیچ راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از الگوهای طاسی مردانه وجود ندارد. مطالعات نشان می‌دهند که استرس با افزایش تولید هورمون‌های جنسی سبب ریزش مو می‌شود. مردان برای کاهش استرس می‌توانند با انجام فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده‌روی یا گوش‌دادن به موسیقی آرامش ذهن خود را بیشتر کنند.

الگوهای طاسی مردانه نوعی بیماری هستند که سبب ریزش مو می‌شوند. مردان ممکن است به‌تدریج مقداری از مو یا کل موی خود را از دست بدهند. همچنین افراد می‌توانند برای درمان آن چند اقدام ساده را انجام دهند.

لطفا صفحه اینستاگرام دکتر مسعود سمیعی را دنبال نمایید. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.