تاثیر ویتامین بر پوست

ویتامین

پوست منعکس کننده وضعیت کلی سلامت درونی و پیری می‌باشد. تغذیه و بازتاب آن بر روی پوست همواره در طول قرن‌های مختلف در جهان موضوع جالبی برای دانشمندان و پزشکان بوده است.

ویتامین‌ها چه تاثیری بر پوست می‌گذارند؟

گزارش شده که ویتامین‌‌ها ، کاروتنوئید ها، توکوفرول ها، فلاونوئیدها و انواع عصاره گیاهی دارای خاصیت ضداکسیدانی قوی هستند و در ضعف پوست،به عنوان داروهای موضعی یا مکمل های خوراکی در تلاش برای افزایش جوانی پوست ، بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ویتامین
ویتامین

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهترین و موثرترین روش برای مقابله با اثرات پیری ظاهری پوست است.
بهترین راهکار پیشگیری در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد تنظیم شیوه زندگی ( محدودیت کالری ، مراقبت ازبدن و ورزش ) به همراه شرایط کم استرس و یک رژیم غذایی متعادل از جمله مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان است.

برای یافتن تعادل مناسب، اثرات “ضد پیری” گونه های اکسیژن فعال (ROS)  که بعد از فعالیت‌های فیزیکی شدید تولید می‌شود را نیز اخیرا در نظر می‌گیرد.

تاثیر ویـتامین C  بر سلامت پوست

اسید آسکوربیک می‌تواند از نظر خوراکی و موضعی برای سلامت پوست بسیار مفید واقع شود. ویـتامین C  یک عامل موثر در لیزیل و پرولیل هیدروکسیلاز است که باعث تقویت ساختار مارپیچ سه گانه کلاژن می‌شود. همچنین در سنتز کلسترول و جذب آهن نقش دارد و سطح دسترسی بدن به سلنیوم را افزایش می دهد.
کمبود ویتامین C دلیل ایجاد بیماری هایی مانند:

  • زخم
  • ضایعات پوستی
  • خونریزی لثه
  • سهولت در ایجاد کبودی
  • بهبودی آهسته زخم

اسید آسکوربیک موضعی در محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعنوان مثال در:

  • روشن سازی لکه‌های پوستی
  • فرمولاسیون ضد پیری
  • محصولات محافظت از آفتاب
  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

توسط ویتامین C اغلب در مشاهدات ذکر شده.

ویتامین
ویتامین ها برای پوست

تاثیر ویتامین E یا توکوفرول ها بر سلامت پوست

ویتامینE  مجموعه ای از ۸ ترکیب بنام توکوفرول ها است. توکوفرول یک آنتی اکسیدان غشایی محلول در چربی است توکوفرول مانند ویتامین C  یک آنتی اکسیدان غیر آنزیمی می‌باشد که توسط بدن سنتز نمی‌شود. از ویتامین E بصورت موضعی برای درمان آسیب‌های پوستی مزمن نیز استفاده می‌شود.

اما باید توجه داشت که دوز بالای ویتامین E  خوراکی ممکن است بر پاسخ به UVB در انسان اثر بگذارد. میزان ویتامین E  به چگالی غدد چربی درپوست بستگی دارد.

تاثیر ویتامین A یا کاروتنوئید ها بر سلامت پوست

کاروتنوئیدها مشتقات ویتامین A  مانند بتا کاروتن ، آستاگزانتین ، لیکوپن و رتینول هستند که همگی آنتی اکسیدان های بسیار موثری هستند و به اثبات رسیده که دارای خواص محافظتی دربرابر اشعه آفتاب می‌باشد.

بتاکاروتن و لیکوپن

بتاکروتن و لیکوپن معمولا کاروتنوئیدهای مسلط در خون و بافت‌های انسان هستند و بعنوان محصولاتی در رژیم غذایی یا مکمل، خاصیت ارتجاعی و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. در حالیکه نمی‌توان آن‌ها را با ضد آفتاب مقایسه کرد اما شواهدی وجود دارد که آن ها را با افزایش دفاع پایه در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، از پوست در برابر آفتاب سوختگی ( اریتمای خورشیدی ) محافظت می‌کنند.

هنگاهی که پوست در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار دارد، بیشتر لیکوپن پوست در مقایسه با بتاکاروتن از بین می‌رود، بنابراین نقش لیکوپن در کاهش آسیب اکسیداتیو در بافت‌ها بیشتر می‌باشد.

تاثیر کورکومین بر سلامت پوست

کورکومین ماده اصلی زردچوبه ،ادویه هند است که عضو خانواده زنجبیل می‌باشد‌ که غالبا در برنج و غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشان داده شده که کورکومین با سرکوب التهاب دربرابر آسیب‌ها ، نقش محافظتی را ایفا می‌کند.

همچنین تحریک هورمونی ناشی از کورکومین باعث افزایش دفاع آنتی اکسیدانی سلولی می‌شود که یکی از روش‌های مهم و اساسی برای اثرات ضدپیری می‌باشد.

تاثیر پلی فنول چای سبز بر سلامت پوست

براساس گزارشات محققین پلی فنول چای سبز برای محافظت از پوست انسان در برابر آسیب های اشعه ماوراء بنفش بسیار موثر  عمل می‌کند و باعث مهار تومور پوستی ناشی از این اشعه می‌شود.

مطالعات نشان می دهد که خاصیت ضد سرطان زایی و ضد التهابی چای سبز بعلت ترکیبات پلی فنولیکی آن می‌باشد.

برای دریافت نوبت از آقای دکتر مسعود سمیعی با شماره‌ی 02126247569 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده‌ی نمونه کارها و مطالب آموزشی زیبایی، صفحه‌ی اینستاگرام دکتر سمیعی را دنبال کنید.