نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی، یکی از راحت ترین و سریع ترین راه حل ها برای از بین بردن چین و چروک صورت، که ممکن است به ذهن ما خطور کند بوتاکس باشد و مهم ترین دغدغه ای که برای ما به وجود میاید این است که حتما از بوتاکس اصل استفاده کنیم. برای اطمینان خاطر بیشتر توصیه می شود حتما از با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. در این مقاله دکتر مسعود سمیعی به این موضوع می پردازد.

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی سم طبیعی است که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. معروف‌ترین و خطرناک‌ترین سم دنیا که گاه در قوطی کنسرو پیدا شده و بعضی به دلیل نجوشاندن کنسرو با این سم مسموم می‌شوند.

در واقع بوتاکس نوعی پروتئین است که به پزشک امکان می‌دهد با مهار انتقال عصبی عضلانی در محل تزریق از انقباضات عضلانی نامطلوب (انقباضات و تنش‌هایی که باعث بروز چین و چروک می‌شوند) جلوگیری کند.

همچنین بوتاکس میتواند از انتقال پیام عصبی به غدد عرق جلوگیری کند و ترشح بیش از حد غدد عرق متوقف نماید. در واقع چین و چروک صورت توسطبوتاکس مخفی شده، ولی درمان نشده است.

تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس

قبل از تزریق بوتاکس به چه نکاتی توجه کنیم؟

همواره برای تزریق بوتاکس از مراکز درمانی و کلینیک‌های معتبر استفاده کنید. با توجه به اینکه در بازار «بوتاکس» مارک یا برندی است که کارخانه تولیدکننده این دارو در آمریکا برای خود انتخاب کرده است، اما تولید این دارو محدود به کشور آمریکا نیست و در کشورهای دیگر نیز تولید می‌شود.

نوعی که در کشور انگلیس تولید می‌شود، «دیسپورت» نام دارد. در حقیقت بوتاکس و دیسپورت یک دارو هستند که توسط ۲ کارخانه متفاوت و در ۲ کشور مختلف تولید می‌شود. به دلیل این که کشور ما ارتباط تجاری با آمریکا ندارد، دارو با برند بوتاکس اصلا وارد کشور نمی‌شود، اما از آنجا که محدودیت تجاری با انگلیس وجود ندارد داروی تولیدی انگلیس که با نام «دیسپورت» شناخته شده از مجاری قانونی و با تأییدیه وزارت بهداشت وارد کشور شده و در داروخانه‌های معتبر قابل خریداری است.

پزشکان هنگام خرید باید از نمایندگی، گواهی FDA یا استاندارد اروپا را درخواست کنند تا از استاندارد بودن محصول مطمئن شوند و اعتبار آن را تأیید کرده باشد.

قبل از تزریق از پزشک خود بخواهید که شیشه بوتاکس تزریقی را به شما نشان دهد و از تهیه شدن آن از منابع معتبر اطلاع کسب کنید. این درخواست حق شماست و طبق قانون، هر پزشکی وظیفه دارد که نوع و جلد و تاریخ مصرف بوتاکس را به شما نشان بدهد.

شرکت واردکننده دیسپورت ابتکار قابل تقدیری را به خرج داده است و آن، این است که روی بسته­بندی آن برچسبی را به گونه‌ه­ای الصاق کرده است که برای بازکردن بسته‌بندی دارو این برچسب نیز باید بریده شود.

لذا سالم بودن برچسب نشان‌دهنده اصل بودن بسته‌بندی است. روی این برچسب قسمتی وجود دارد که با خراشاندن آن یک کد ۱۶ رقمی ظاهر می‌شود. چنانچه این کد ۱۶ رقمی را به شماره تلفن گویای ۲۲۳۷۳۵۶۱ اعلام کنیم یا به شماره ۲۰۰۰۴۰۴ از طریق موبایل پیامک نماییم سیستم به طور اتوماتیک پاسخ داده و اصالت دارو را تایید خواهد کرد.

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

نحوه تشخیص اصالت بوتاکس

بوتاکس آمریکایی و دیسپورت انگلیسی

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

«بوتاکس» مارک یا برندی است که کارخانه تولیدکننده این دارو در آمریکا برای خود انتخاب کرده است، اما تولید این دارو محدود به کشور آمریکا نیست و در کشورهای دیگر نیز تولید می‌شود.
نوعی که در کشور انگلیس تولید می‌شود، «دیسپورت» نام دارد.
بوتاکس و دیسپورت یک دارو هستند و با یکدیگر تفاوتی ندارند و فقط توسط ۲ کارخانه متفاوت و در ۲ کشور مختلف تولید می‌شود.


به دلیل عدم وجود ارتباط بین کشور ما و کشور آمریکا، این دارو با برند بوتاکس اصلا وارد کشور نمی‌شود.
اما از آنجا که محدودیت تجاری با انگلیس وجود ندارد «دیسپورت» از مجاری قانونی و با تأییدیه وزارت بهداشت وارد کشور شده و در داروخانه‌های معتبر قابل خریداری است.

بوتاکس مصپورت
بوتاکس مصپورت

استعلام اصالت بوتاکس از پزشک

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

برای اطمینان از استاندارد بودن محصول، پزشکان هنگام خرید از نمایندگی، باید گواهی FDA یا استاندارد اروپا را درخواست کنند و اعتبار آن را تأیید کرده باشد.
قبل از تزریق از پزشک خود بخواهید که شیشه بوتاکس تزریقی را به شما نشان دهد و از تهیه شدن آن از منابع معتبر اطلاع کسب کنید.
این درخواست حق شماست و طبق قانون، هر پزشکی وظیفه دارد که نوع و جلد و تاریخ مصرف بوتاکس را به شما نشان بدهد.

بوتاکس‌ها نسبت به زنجیره دمایی سرد حساس می‌باشند، پس حتما از متخصص پوستتان بخواهید تا ویال را در مقابل شما باز کند.

برچسب حاوی کد 16 رقمی

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

شرکت واردکننده دیسپورت ابتکار قابل تقدیری را به خرج داده است و آن، این است که روی بسته بندی آن برچسبی را به گونه‌های الصاق کرده است که برای بازکردن بسته‌بندی دارو این برچسب نیز باید بریده شود.

لذا سالم بودن برچسب نشان‌دهنده اصل بودن بسته‌بندی است. روی این برچسب قسمتی وجود دارد که با خراشاندن آن یک کد ۱۶ رقمی ظاهر می‌شود.
چنانچه این کد ۱۶ رقمی را به شماره تلفن گویای ۲۲۳۷۳۵۶۱ اعلام کنیم یا به شماره ۲۰۰۰۴۰۴ از طریق موبایل پیامک نماییم سیستم به طور اتوماتیک پاسخ داده و اصالت دارو را تایید خواهد کرد.

بوتاکس قاچاق

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

واردات این دارو اگر با مجوز وزارت بهداشت و درمان باشد، سیستم‌های نظارتی وزارتخانه بر شرایط نگهداری دارو نظارت خواهند داشت.
اما درصورتی که دارویی از طریق غیرقانونی یا اصطلاحا به طور قاچاق وارد شود، ممکن است در حمل و نگهداری آن استاندارد های لازم صورت نگیرد. در این صورت دارو کارایی لازم را نخواهد داشت.


بسیاری از عوارضی که به‌علت تزریق بوتاکس در جامعه می‌بینیم به‌علت مصرف همین مواد تقلبی است .
جالب است که قاچاقچیان از ترفندهای خاصی استفاده می کنند برای مثال گاهی برچسبی روی ویال‌های خود می‌چسبانند.
این برچسب حاوی عبارت «ساخت کانادا» به انگلیسی است.
در کنار آن نیز برگ قرمزی شبیه به آنچه در پرچم کشور کانادا وجود دارد، به چشم می‌خورد، ولی هیچ اثری از نام و مشخصات شرکت سازنده یا وارد کننده دیده نمی‌شود.

مدت زمان تاثیر

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

از بین رفتن تأثیر درمانی بوتاکس‌های تقلبی قبل از ۴ ماه است.
بوتاکس اصل معمولاً ۸-۴ ماه و به‌طور متوسط ۶ ماه دوام دارد.

نحوه تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی

بوتاکس های تقلبی (چینی) به علت وجود ناخالصی در آنها بسیار خطرناک هستند.
از آنجا که فرآیند تولید و خالص‌سازى بوتاکس بسیار پرهزینه و زمان‌بر است، همین باعث گرانى آن شده و براى تولید انبوه بوتاکس ارزان این مرحله مهم نادیده گرفته مى‌شود.

ناخالصى‌هاى موجود در بوتاکس‌هاى چینی، بعد از ورود به بدن انسان، در بافت های مختلف با پروتئین های موجود در این بافت ها ترکیب شده و مولکول جدیدى را ایجاد مى‌کند که براى سیستم دفاعى بدن ناشناخته است.
در نتیجه سیستم ایمنى براى از بین بردن آن، فعال شده و ممکن است باعث حساسیت و التهاب موضعی وگاهی بیمارى‌های خودایمنى (اتوایمون (Autoimmune) شود.

در آخر توصیه می شود با در نظر گرفتن نکات بالا از بوتاکس یا دیسپورت استفاده کنید چرا که ممکن است آسیب های غیرقابل جبرانی به بدن شما وارد کند.

نمایش کلیه خدمات مطب

برای دریافت نوبت از آقای دکتر مسعود سمیعی با شماره‌ی 02126247569 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده‌ی نمونه کارها و مطالب آموزشی زیبایی، صفحه‌ی اینستاگرام دکتر سمیعی را دنبال کنید.