دلایل ریزش ریش و سیبیل مردان

همه ی ما به خوبی می دانیم که یکی از بزرگترین علائم بلوغ و مردانگی در تمام آقایان در سراسر دنیا،ریش و سبیل میباشدکه تاثیر بسیار فراوانی در افزایش زیبایی و جذابیت آنان دارد.ریزش مو در این نواحی می تواند باعث کاهش اعتماد بنفس آنان شود و زیبایی و جذابیت مردانه آنان را از بین ببرد.

افراد دچار ریزش ریش

میزان تراکم ریش و سبیل از جمله عواملی می باشد که ارتباط مستقیم آن با مسائل هورمونی در آقایان قابل انکار نیست. البته این نکته نیز قابل ذکر است که ممکن است دلیل ریزش موی آقایان به بیماری ها و اختلالات سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد.

هنگامی که بدن دچار عدم تعادل هورمونی می شود و میزان ترشح هورمون های مختلفی همچون تستوسترون(آندروژن) در بدن آقایان تا حد زیادی کم شود،اولین علائم ریزش مو نیز آشکار خواهد شد.

در چنین مواقعی اگر آقایان بلافاصله موضوع را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند،میتوانند در همان ابتدای کار مانع از ریزش موی بیشتر شوند،اما اگر این موضوع را نادیده بگیرند و پیگیری ان را به تعویق بیندازند، ممکن است در طولانی مدت با مسائلی همچون طاسی و ریزش بیش از حد مواجه شوند.

ریزش ریش
ریزش ریش

عوامل ریزش ریش

تمامی موهای بدن، صورت و سر در انسان‌ها مرتب در حال ریزش و رشد دوباره است. یعنی هر تار مویی که در بدن یا صورت شما وجود دارد، تنها چند سال عمر می‌کند. پس از پایان دوره رشد، مو می‌ریزد و یک تار موی جدید در جای آن رشد می‌کند. به این فرایند، چرخه رشد مو می‌گویند.

اگر یک عامل خارجی یا درونی، جلوی انجام صحیح و کامل این چرخه رشد را بگیرد، موهای بدن یا صورت می‌ریزد و دیگر دوباره رشد نمی‌کند. در چنین مواردی ممکن است آقایان دچار ریزش ریش و سبیل شوند.

اگر عوامل ریزش مو به تغذیه، سلامت و یا بیماری‌های پوستی یا عفونی مربوط باشد، باید عامل بازدارنده رشد مو را از بین برد. به این صورت، رشد ریش و سبیل از سر گرفته می‌شود. اما اگر دلیل ریزش موهای ریش و سبیل ژنتیکی یا هورمونی باشد، می‌توان آن را با کمک روش‌های مختلف کاشت مو، درمان کرد. در ادامه به دلایل اصلی ریزش موی ریش و سبیل در آقایان اشاره شده است. 

دلایل اصلی ریزش موی ریش و سبیل
دلایل اصلی ریزش موی ریش و سبیل

دلایل اصلی ریزش موی ریش و سبیل

دلایل اکتسابی

در این مدل ریزش موی صورت آقایان، موها از ابتدا وجود دارند و رشد می‌کنند اما بعدا دچار ریزش می‌شوند. یعنی چرخه رشد مو بعد از یک سنی دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. در این حالت صورت بدون مو می‌شود و یا بخش‌هایی از ریش و سبیل کم‌پشت می‌شوند.

گاهی عوامل محیطی شامل:

  • سوختگی
  • سوانح
  • بیماری‌های عفونی
  • بیماری‌های رماتیسمی
  • بیماری‌های قارچی
  • مشکلات پوستی
  • برخی زخم‌های سرد

دلایل متداول در این الگوی ریزش به حساب می‌آیند.

دلایل اولیه

تشکیل نشدن فولیکول‌های مو از دوران جنینی و بیماری‌های هورمونی قبل از بلوغ آقایان، از دلایل اصلی این الگوی ریزش به حساب می‌آیند. در این الگوی ریزش ریش و سبیل، موهای صورت از ابتدا رشد نمی‌کنند. 

یکی دیگر از دلایلی که باعث این الگوی ریزش ریش و سبیل در آقایان می‌شود عدم وجود گیرنده‌های هورمونی است. در این مورد فولیکول‌های مو در دوران جنینی تشکیل شده‌اند اما موهای فرد، همزمان با بلوغ رشد نمی‌کنند.

به دلیل بیماری‌های خود ایمنی

از مهم‌ترین علل بروز ریزش مو سکه‌ای و آلوپسی آره آتا، بیماری‌های خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن انسان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. گاهی این سیستم پیچیده دچار مشکلاتی می‌شود و موهای بدن در نواحی خاصی را مورد هدف قرار می‌دهد.

در واقع، سیستم ایمنی، خود، به بدن انسان، حمله می‌کند و مشکلاتی مثل ریزش ریش را ایجاد می‌کند.

برای دریافت نوبت از آقای دکتر مسعود سمیعی با شماره‌ی 02126247569 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده‌ی نمونه کارها و مطالب آموزشی زیبایی، صفحه‌ی اینستاگرام دکتر سمیعی را دنبال کنید.